Thursday, December 26, 2013

CABARAN DAY 8 (entri 2) Resdung kah aku??


Dalam entri yang lepas, ada wana kaitkan resdung dan peranan SHAKLEE untuk membantu mengatasi dan mengurangkan masalah ini. Boleh rujuk entri yang lepas..klik je kat link ni (Set resdung SHAKLEE). Kali ni, kita bercerita tentang Tanda2 Resdung. Ada antara kita ni, tak tahu sama ada dia resdung, ada yang anggap selsema biasa, sebaliknya ada juga buat tak endah walau dah tau.

Ok, apa tanda-tandanya seseorang tu resdung??



  • hidung tersumbat/sentiasa berair/selsema setiap masa 
  • hidung & nafas berbau busuk (boleh tanya jawapan jujur daripada orang yang rapat dengan anda)
  • gatal-gatal di kawasan muka, telinga, mata dan hidung
  • kerap bersin di waktu pagi (wana ingat lagi, tapi lupa dah siapa yang bagitau wana..kalau bersin pagi2 lebih daripada 2 kali..maknanya kita selsema..so far ada betulnya..tu pada wana la)
  • rasa berat muka atau sakit terutama dikawasan di antara mata
  • sakit tekak berpanjangan atau berulang
  • mengalami demam atau rasa tak sedap badan berpanjangan
  • kerap sakit kepala
  • banyak kelemumur
  • banyak jerawat
  • keputihan (wanita)
Ada di antara tanda-tanda di atas yang muncul secara berulang terutama pada waktu pagi, cuaca sejuk, tempat berhabuk, selepas makan seafood (makan sedap2 ni selalu jadi lupa diri..hehehe) , belacan, budu, cencalok dan angkatannya :).

Sekiranya anda mengalami gejala di atas, anda mungkin mengalami resdung. Hal ini tidak boleh dibiarkan berlarutan dan perlu dirawat segera. Jom kita tengok pula kesan-kesan resdung. Antaranya termasuklah ;
  • hilang deria bau
  • pelupa atau daya ingatan yang lemah
  • lubang hidung bengkak dan tersumbat
  • kalau dibiarkan berlarutan, makin teruk dan perlu di 'operate'

Sayangi diri anda, cegah & rawat sebelum terlambat 

Salam sihat, ceria & bahagia
NURAZWANA ZAKARIA
SHAKLEE ID 918791
0199904429 sms/whatsapp/line
tulipcomey@gmail.com