Sunday, December 22, 2013

CABARAN DAY 4 (entri 2) Cyst & fibroid..kebimbangan Wanita masa kini

Pada entri yang lepas, wana ade sedikit sebanyak buat kupasan tentang CYST & SHAKLEE  (boleh klik link ni untuk tengok entri yang lepas tau)


Kali ni wana nak story tentang Fibroid pulak. Fibroid merupakan ketumbuhan biasa atau ketumbuhan yang mengandungi tisu-tisu otot dan berlaku dalam rahim. Bagi seorang wanita, mengetahui sesuatu yang asing sedang tumbuh dan membesar di dalam rahim sememangnya suatu perkara yang amat merunsingkan. Ketumbuhan fibroid ni dikatakan menyerang lebih 1 daripada 5 orang wanita di bawah umur 50 tahun.

Sebab atau faktor yang jelas tentang penyebab kepada fibroid ni masih belum dapat difahami. Faktor keturunan mungkin merupakan salah satu daripada penyebabnya. Juga mungkin berpunca daripada hormon yang dihasilkan oleh ovari iatu lebih kepada hormon estrogen. Meningkatnya hormon estrogen ni akan membantu pembesaran Fibroid.

Kalau kita goggle banyak gambar2 fibroid yang telah dibuang daripada individu yang mengalaminya. Pernah ada customer wana yang post gambar fibroid yang dikeluarkan selepas dia selamat melahirkan baby. Besar fibroid nya. Alhamdulillah baby dan mummy nya selamat.

Simptom2 Fibroid:

  • tempoh haid yang lama dan heavy flow
  • tekanan terhadap organ yang lain (contohnya bila fibroid menekan pundi kencing, individu kerap nak buang air kecil walaupun kuantiti sedikit, bila fibroid memberi tekanan kepada usus, individu akan rasa kenyang walaupun baru sedikit makan)
  • sakit di bahagian pelvik.
Golongan yang berisiko atau berpotensi untuk mendapat Fibroid??
  • sesiapa sahaja (wanita) dalam fasa 'reproductive age'

APA YANG SHAKLEE DAPAT MEMBANTU untuk mengurangkan masalah ni seterusnya dapat mengelakkan CYST & FIBROID daripada berulang ??


  • Vitamin A (Caratomax)
  • Vitamin E
  • Vitamin C
      Vitamin-vitamin ACE ni bersifat anti oksidan yang tinggi berfungsi melawan pembentukan radikal bebas dan mengelakkan kes pembentukkan ovarian cysts daripada berulang.



      Mengandungi Omega-6 yang amat diperlukan oleh ovari dalam sistem reproduksi wanita. 


      wanita mengalami masalah haid, sukar hamil dan monopouse digalakkan mengambil EPO atau lebih tepat lagi Omega- 6 


      TERUS HUBUNGI SAYA SID ANDA YANG CERIA
      NURAZWANA ZAKARIA ID 918791
      0199904429
      tulipcomey@gmail.com




      No comments:

      Post a Comment