Wednesday, February 26, 2014

Proses PEMBENIHAN AWAN


berminat pulak nak tau macam mana proses pembenihan awan ni. Konsepnya dah sedia maklum. Meh kita sama2 tengok ye macam mana proses nya.



Terdapat 3 jenis pembenihan awan ni
  1. Pembenihan awan dinamik (arus udara menegak terdorong dan lebih banyak air melalui awan. Seterusnya akan membawa lebih banyak hujan. Kaedah ni mempunyai 11 peringkat dan jika terdapat kesalahan di satu peringkat akan menjejaskan keseluruhan proses.
  2. Pembenihan Awan Higroskopik (Bahan letupan dan flare digunakan untuk menyebarkan garam melalui bahagian bawah awan. Air akan tertarik pada garam dan saiznya akan membesar lalu turun sebagai hujan. Cara ini dikatakan memerlukan lebih banyak kajian yang terperinci)
  3. Pembenihan Awan Statik (bahan kimia iaitu silver iodide disebarkan ke dalam awan. Kelembapan dalam awan akan terkondensasi di sekitar kristal seterusnya awan akan menyebarkan hujan ditempat tertentu.
**perlu diberi perhatian bahawa proses ni secara keseluruhannya bergantung kepada keadaan cuaca, kehadiran awan yang sesuai, juga suhu dan komposisi awan.

Sumber : 1, 2 




owhh, macam tu baru la wana faham :) 

No comments:

Post a Comment