Thursday, February 13, 2014

pengambilan air dan kenaikan berat badan


kekurangan pengambilan air seharian pun boleh mempengaruhi kenaikan berat badan seseorang. mcm mana? meh wana gambarkan ya



sipulan A lunch nasi, ayam kurma',..tapi terlupa minum air masak. Sipulan A ni makan pulak keropok goreng..pun tak mnum air masak lagi.lepas tu mak sipulan ni cakap, awak tu tak minum air masak lagi, cuba minum air masak..tak sampai 30 minit nak mkan aje..hahaha. Sipulan A pun minum air masak..xde dah rse nk makan.

sipulan A tu adik saya.hahahha. try la kalu tak percaya (try tak minum air masak), naik berat saya tak tanggung..heee


Jadi apa kesimpulan yang boleh kita buat kat sini ialah minum air masak dengan kuantiti yang mencukupi. Ada juga yang cadangkan sebelum makan kita minum air dengan harapan kita takkan minum banyak dan cepat kenyang. Ada juga betulnya.

Dalam kes adik wana ni, adik kurus dan sangat tinggi..huhu..dia makan cam bukit pun berat badan lambat naik..hehe..jeles2 ni..tapi kena pantau juga aras kolestrol ye. Teringat wana pada seorang sahabat wana yang sebelum kahwin nya kurus bagai, ke medical check up dan Doc bagitau yang aras kolestrol nya tinggi....so diet la dia. Sekarang lepas kawin badan dia dah ok :)

So, perkongsian hari ni daripada Wana, perlukan water intake yang mencukupi terutama dengan keadaan sekarang yang cuaca nya kurang menentu.

Salam sayang :)

No comments:

Post a Comment