Wednesday, January 15, 2014

CABARAN DAY 26 (entri 2) HEALING CRISIS, the road to better health

Wana quote kata2 Dr. Bruce Fife, a certified nutritionist and naturopathic physicianThe healing crisis is a process in which the body undergoes an intense period of cleansing and rebuilding.  It is called a “healing” crisis because the body is healing itself and becoming stronger.  It is referred to as a “crisis” because the symptoms can be dramatic and rather unpleasant during this time.  Because the healing crisis is accompanied by unpleasant symptoms it is often mistaken as a sickness.  In reality, it is just the opposite.  It is a process in which the body is overcoming ill health and becoming healthier and stronger.

Dalam bahasa yang mudahnya adalah adaptasi badan kita untuk menerima sesuatu supplement/vitamin. Ada individu yang tubuhnya mudah terima suatu supplement dan ada yang mengalami 'Healing Crisis'. 'Healing Crisis' ni bukan la suatu kesan yang tak elok tapi ia adalah perkembangan positif kerana badan kita sendiri sedang beradaptasi untuk menerima khasiat vitamin dan seterusnya membuatkan badan kita lebih kuat dan lebih sihat.

Walaupun ada beberapa simptom 'Healing Crisis' ni boleh menyebabkan anda kurang selesa dan hampir putus asa untuk meneruskan pemakanan vitamin, tapi hakikat sebenarnya ia adalah satu proses atau tanda-tanda peningkatan tahap kesihatan anda.Jika anda adalah individu yang mengalami 'healing crisis' ni beruntung atau berseronok lah kerana anda tahu anda makin sihat dan lebih sihat apabila berakhirnya tempoh 'healing crisis' ni.

Kalau anda search tentang tajuk ni, banyak info yang anda akan dapat berkaitan 'healing crisis' ni. Berapa lama seseorang tu akan mengalaminya??? bergantung kepada individu, biasanya 1-3 hari dan ada yang berlanjutan hingga minggu ini jika individu terbabit kekurangan tenaga. 

wana nak quote satu lagi artikel berkaitan 'healing crisis' yang wana fikirkan menarik untuk dikongsi di sini.

"The crisis will usually bring about past conditions/ illnesses. These past conditions is usually forgotten by patients but reminded once again during the process"

dan bila berakhirnya tempoh 'healing crisis' ni anda akan rasa sangat sihat dan segar berbanding keadaan sebelum berlakunya kejadian ni.

Berikut wana lampirkan jadual berkaitan tanda-tanda & simptom 'healing crisis' ni.


untuk sebarang pertanyaan, boleh terus hubungi saya 
Nurazwana Zakaria Shaklee ID 918791
0199904429 (sms/whatsapp). email: tulipcomey@gmail.com

No comments:

Post a Comment