Thursday, November 28, 2013

Denggi, Shaklee & Sup ketam


Bersesuaian dengan lawatan Pegawai Kesihatan ke perumahan kami, wana buat post ni..Perumahan kami, rumah flat. dalam 4 minggu lepas, blok yang ujung sana ada yang kena demam denggi & ada yang suspected dengan denggi. Reda blok tu, blok wana pulak, ada akak yang tinggal ground floor kena demam denggi. Selepas kes di blok wana, wana dapat tahu blok belakang blok kami ni ada 11 orang yang kena demam denggi. 

Jadi pihak kesihatan buat operasi besar-besaran datang cek dari rumah ke rumah, fogging, gotong royong besar-besaran. Rasa dalam 3 minggu kebelakangan ni, jadi cam nyamuk dah. Bau asap fogging tu kuat nya.maybe dia up kan dos kot.


kalau sebelum ni, time blok ujung tu kena.. just dia fogging bawah aje, lepas banyak kes siap naik satu ke satu tingkat untuk sembur. tu yang manusia pon dh jadi cam nyamuk..hehehe..Time gotong royong besar-besaran kat bawah, pokok2 hiasan makcik2 kat bawah terpaksa dikorbankan. 

Senang aje kisah nya..kalau akak tak nak tebang/tebas, pihak kesihatan akan saman. Yelah, kang ade takungan air kat situ & sediakan tempat best untuk nyamuk2 membiak.Tambah lagi sekarang dah masuk musim hujan di Pantai timur.

Jadi apa yang anda perlu lakukan jika anda dikatakan sebagai suspek denggi? 

  1. Bila rasa badan lain macam,panas & memang anda confirm demam..terus ke klinik atau hospital. Di sana dieorang akan buat cek & buat blood test. Dari situ kita akan tahu, adakah kita demam biasa atau demam denggi.
  2. Jangan tangguh lama2 untuk ke hospital/klinik.
  3. Minum air masak banyak2
  4. kerap mandi & bersihkan diri

ha...cerita tentang Sup ketam.. Wana ada google, dan ramai yang mengatakan Sup ketam sedikit sebanyak dapat membantu dalam mengubati/meredakan demam denggi ni.

Wana memetik post daripada http://klinikummi.blogspot.com

"ketam mengandungi sejenis protein yang tinggi, yang dapat membantu pembinaan semula platelet darah yang hilang akibat virus denggi. Ini kerana pesakit demam denggi akan mengalami sindrom penurunan platelet yang ketara dalam tempoh beberapa hari selepas dijangkiti virus tersebut dan dalam kes denggi berdarah, platelet mungkin akan jatuh ke tahap paling minima, yang akhirnya membawa maut kepada pesakit. 

Pengambilan sup ketam akan menyebabkan platelet pesakit naik mendadak dan sekali gus menyembuhkan mereka dengan kadar yang sangat cepat. Keberkesanan rawatan menggunakan ketam sebagai terapi oral (dimasak sebagai sup semata-mata) amat menakjubkan kerana pesakit demam denggi yang meminum dan memakan (isi dan kuahnya) satu mangkuk besar sup ketam (500ml hingga 1 liter) akan mengalami peningkatan kadar platelet yang mendadak dalam masa relatif singkat, iaitu cuma antara 5 hingga 8 jam sahaja dan pesakit akan pulih 99.9 % dalam tempoh tersebut. Ketam yang terbaik untuk tujuan ini adalah ketam nipah yang cengkerangnya berwarna kehitaman dan oren di bahagian bawah perutnya. Walau bagaimanapun, lain-lain jenis ketam yang boleh dimakan juga berkhasiat untuk tujuan ini. "

** wana highlight kan main point"


ketam nipah

kalau anda google anda akan jumpa banyak testimoni yang kembali sihat sesudah consume sup ketam.Hal ini disebabkan oleh peningkatan Platlet yang mendadak. So dia akan meningkatkan sistem pertahanan kita untuk melawan jangkitan. alhamdulillah. 

Kajian secara saintifik, wana ada jumpa Pilot study oleh Dr Irfan et al (USM)“The Effect of Mangrove Crab Soup on Improvement of Clinical Symptoms and Platelet Level in Dengue Patient-A Pilot Study”. Satu draft research yang simple tapi menarik. Maybe kita boleh fikirkan untuk buat crab crude extract ataupun crab capsule untuk masa hadapan :)

untuk SHAKLEE, kami juga menyediakan vitamin untuk membantu merawat denggi. Antaranya termasuk lah 


OMEGA GUARD + NUTRIFERON + PERFORMANCE DRINK


**untuk kanak-kanak, set kesihatan kanak-kanak Shaklee dapat membantu **

apa kata customer :)






TERUS HUBUNGI SAYA

WANA SHAKLEE ID 918791
tulipcomey@gmail.com
0199904429 sms/whatsapp/line









No comments:

Post a Comment