Monday, November 25, 2013

alahan mengandung? apa yang perlu dilakukan?


Mendapat berita tentang kehamilan adalah suatu yang amat menggembirakan. Pengalaman ketika mengandung itu sendiri suatu perasaan yang sukar diungkapkan, merasa perubahan dan perkembangan baby suatu perkara yang indah. Alhamdulillah saya sendiri telah mengalaminya & alhamdulillah saya di antara ibu yang bertuah yang diberikan Allah rezeki dan peluang untuk merasai nikmat ini, hamil, bersalin, berpantang & seterusnya melihat anak membesar. Indah kan? Alhamdulillah.


ni masa maisarah 3 bulan

ni maisarah sekarang 3 tahun 1 bulan 


Hakikatnya ada di antara ibu2 yang di uji dengan alahan ketika mengandung. Alhamdulillah wana dulu tak ada sebarang alahan ketika mengandungkan maisarah. Time tu wana tengah buat research & master wana and PJJ dengan husband. Sorang di Kubang kerian, sorang di Kuantan. Ada yang cakap kalau pjj time pregnant ni kurang atau tak ada alahan. Sejauh mana kebenarannya, wana pun belum pasti. Tapi rata2 yang wana jumpa bagitau pengalaman dieorang macam tu :) heee



Ok, terus sahaja kepada masalah alahan semasa mengandung ni. Macam mana caranya untuk elakkan daripada keadaan loya dan mabuk-mabuk ni:
  • elakkan makan makanan yang pedas
  • elakkan makan makanan yang manis
  • elakkan pengambilan cafein (termasuk kopi & teh ni ye) Tak berapa elok untuk baby sebab cafein akan menghalang penyerapan kalsium
  • makan kerap tapi dalam bahagian kecil.maksudnya makan walaupun sikit sebab tak nak bagi masuk angin.

Selain daripada tu, terdapat tips daripada Shaklee untuk ibu-ibu yang mengalami masalah alahan semasa mengandung ni. Antaranya:

  • Vita-C chewable plus (rasa masam masam manis, sesuai dengan keadaan tekak yang rasa pahit tu)
  • peppermint ginger plus (ni akan hilangkan angin-angin dalam perut, boleh jugak nak buat sebagai air herba cuma larutkan sahaja dalam air)
  • ESP ( ni akan bekalkan tenaga, jadi ibu rasa bertenaga. kalau nak masam2 sikit mix dgn vitagen atau yogurt)
  • B complex (B complex Shaklee with folic acid) boleh juga plus vitalea (mutivitamin) untuk elak loya, alahan atau rasa2 nak pitam.

tu untuk tips bagi yang nak atasi alahan semasa mengandung ye. kalau nak ambil set untuk pregnant mummy pon boleh membantu :)





TERUS HUBUNGI SAYA
WANA ID 918791
0199904429 SMS/WHATSAPP/LINE
tulipcomey@gmail.com




No comments:

Post a Comment