Sunday, November 24, 2013

Set kawalan Gula Shaklee


wahh..begitu tekun semut-semut ni menghisap kemanisan yang terdapat pada gula2 tu..apa yang cuba wana gambarkan dalam entri blog kali ni?? ha..dapat anda teka??

Ya betul..gula memang kita perlukan dalam hidup kita, nak2 bagi suri rumah, penjual kedai-kedai makan, pembuat kek, pembuat kuih..apa akan jadi TANPA GULA??

lihat saja pada hidangan kuih muih ni, menyelerakan kan??



yum..yum..tapi sedarkah anda !!!




Wana sunting artikel di dada akhbar NST bertarikh 15 Jun 2013 yang secara ringkasnya menyebut MALAYSIA MEMPUNYAI PALING RAMAI PENGHIDAP DIABETES/KENCING MANIS DI ASIA.


WOW!!! apa  yang telah berlaku ni???

mari kita teliti lagi apa kandungan akhbar ni..Angka yang amat tinggi ni telah meletakkan Malaysia sebagai negara yang mempunyai jumlah pesakit diabetes yang tertinggi di Asean dan keenam di Rantau Barat Pasifik. Statistik ni bukan lah suatu perkara yang patut dibanggakan tetapi kita perlu melakukan sesuatu untuk mencegah keadaan seperti ini daripada terus menular ke dalam masyarakat kita.

Persoalan yang perlu difikirkan sekarang punca utama penyakit itu bukan disebabkan oleh mutasi genetik atau faktor lahir dalam keluarga pesakit diabetes, sebaliknya kerana GAYA HIDUP PESAKIT.

Sehingga kini, diabetes masih belum berupaya untuk disembuhkan sepenuhnya, tapi dengan pengurusan baik, kadar gula dalam darah dikawal, in shaa Allah komplikasi nya dapat dikurangkan. 

Tanpa pengurusan yang baik, makan tak berpantang, diabetes ni akan menjadi penyebab kepada pelbagai komplikasi yang mungkin membawa maut. Justeru, bukan aneh apabila faktor majoriti kes kematian melibatkan pesakit diabetes adalah komplikasi makrovaskular (macrovascular complications).

Komplikasi macrovaskular dapat diterangkan secara ringkas sebagai kerosakan pada salur darah besar yang bakal mengundang strok, serangan jantung, peripheral arterial disease. Panjang lagi kalau kita nak kupaskan isu diabetes ni.



Di SHAKLEE, terdapat rangkaian kombinasi yang kita namakan set KAWALAN GULA atau " sugar control set" 




TERUS HUBUNGI SAYA, SID ANDA YANG CERIA

NURAZWANA ZAKARIA ID 918791
0199904429 SMS/WHATSAPP/LINE
tulipcomey@gmail.com


No comments:

Post a Comment